-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40571 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

به چه دليل قرآني مي توان گفت پيامبران داراي عصمت اند و دچار خطا نمي شوند ؟
خـداونـد در قـرآن كـريـم مي فرمايد : [ فبعث اللّه النبيين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيها اختلفوا فيه و ما اختلف 000 ( بقره -213 ) ] . اين آيه و آياتي از اين دست دلالت دارند بر اينكه مقصود و غرض خداونداز بعثت انبياء عليهم السلام هدايت مردم به سوي حق و با مطالب حق بوده است . ازسوي ديگر در قرآن كريم داريم كه [ و اللّه غالب علي امره ( يوسف - 21 ) ] و نيز[ لا يضل ربي و لا ينسي ( طه - 52 ) ] و نيز [ اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون ( يس - 82) ] پس با توجه به اين دو نوع آيات مي توان نتيجه گرفت كه انبياءدر مقام تلقي وحي دچار اشتباه نمي شوند زيرا اين اشتباه اولا , بـا غـرض و مـقـصـودالهي كه هدايت به حق مردم است منافات دارد ; و ثانيا با قدرت و علم خداوند تخلف نكردن مراد او از آنچه اراده فرموده كه مفاد دسته دوم از آيات مذكور است . از سـوي ديـگر در قرآن كريم آمده است : [ عالم الغيب فلا يظهر علي غيبه احدا الا من ارتضي من رسول فانه يسلك من بين يديه و من خلفه رصدا ليعلم ان قد ابلغوا رسالات ربهم و احاط بمالديهم و احـصي كل شي عددا ( الجن - 28 ) ] از ظاهر اين آيه به دست مي آيد كه خداوند سبحان از ميان بـنـدگـانش برخي را به رسالت برمي گزيند و بامراقبت و احاطه بر آنها , آنان را در حفظ وحي و ابلاغ آن تاييد مي فرمايد . درسوره مريم آيه 64 آمده است : [ و ما نتنزل الا بامر ربك له ما بين ايدينا و ماخلفنا و ما بين ذلك و ما كان ربك نسيا ] اين آيه نيز دلالت دارد بر اينكه ازآغاز وحي تا تلقي و تبليغ آن , وحي محفوظ و مصون از تغيير است . در قـرآن شـريـف آيـاتـي نيز وجود دارد كه دلالت بر عصمت كلي انبياء عليهم السلام داردمانند [ اولـئك الذين هدي اللّه فبهديهم اقتده ( انعام - 90 ) ] و نيز مي فرمايد :[ و من يضلل اللّه فماله من هاد و من يهدي اللّه فماله من مضل ( زمر - 37 ) ] . بـديـن ترتيب خداوند مي فرمايد هر كسي را كه ما هدايت كرده ايم هيچ چيزي و كسي اورا گمراه نمي كند . و در آيه 90 از سوره انعام هم فرموده است كه ما انبياء راهدايت كرده ايم . پس نتيجه مي شود كه انبياء عليهم السلام هيچگاه گمراه نمي شوند . الـبـتـه آيـات قـرآنـي بسياري بر اين مطلب وجود دارد كه به دليل اختصار از ذكر آنهاخودداري مي شود .

تفسير الميزان ج 2 ص 134
طباطبائي - سيد محمد حسين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.